MATEUSZ BOURKANE – urodzony w roku 1977, absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Turku oraz studiów polonistycznych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski. Publikacje: między innymi w „Pamiętniku Literackim”, „Polonistyce”, „Akancie”, „Frazie”, „W drodze”, „Poznańskich Studiach Polonistycznych” oraz książkach zbiorowych. Główne zainteresowania: eseistyka filozoficzna Stanisława Przybyszewskiego, twórczość Stanisława Wyspiańskiego, polska powieść historyczna w XIX i XX wieku (tu zwłaszcza Rok 1794 Władysława Reymonta), pisarstwo J. R. R. Tolkiena.
Adres e-mail: gilgalad@amu.edu.pl
PUBLIKACJE
- M. Bourkane, Jakie wartości, zawarte w literaturze, należy przekazać następnym pokoleniom jako najcenniejsze dziedzictwo? (praca maturalna), „Koniński Kurier Oświatowy” 1996, nr 9, s. 10-12.
- M. Bourkane, Poezja dla niewielu, „Akant” 2001, nr 13, s. 36.
- M. Bourkane, Kwintet nostalgiczny (recenzja „Zimy” Andrzeja Stasiuka), „Akant” 2002, nr 3, s. 44.
- M. Bourkane, Zodiakalny Eros (recenzja „Dwunastu miłosnych miesięcy” Stefana Pastuszewskiego), „Fraza” 2002, nr 1-2, s. 295-296.
- M. Bourkane, Wypowiedź poświęcona poecie Włodzimierzowi Marczewskiemu w rubryce Mniej oświetlona strona Parnasu, „Akant” 2002, nr 6, s. 34.
- M. Bourkane, Ucieczka w przyjemność (recenzja „Heroiny” Tomasza Piątka), „Akant” 2002, nr 9, s. 34.
- M. Bourkane, Senne transgresje (recenzja „Linii nocnej” Jerzego Sosnowskiego), „Akant” 2002, nr 12, s. 35.
- M. Bourkane, Literatura i obowiązki, „Akant” 2003, nr 2, s. 22.
- M. Bourkane, Pochwała życia i koloru (recenzja „Pigmentu” Grzegorza Strumyka), „Akant” 2003, nr 4, s. 22.
- M. Bourkane, Eskalacja banału (recenzja „Złotego pelikana” Stefana Chwina), „Akant” 2003, nr 9, s. 47.
- M. Bourkane, „Rozmowa umarłych” Norwida wobec tradycji dialogu elizejskiego, [w:] Od Carrolla do Norwida, wybór i oprac. J. Borowczyk, Z. Przychodniak, P. Śliwiński, Poznań 2003, s. 113-123.
- M. Bourkane, Niepokój i wydziedziczenie, „Akant” 2003, nr 13, s. 38.
- M. Bourkane, Narracja o narracji (recenzja „Trybów” Magdaleny Tulli), „Akant” 2004, nr 3, s. 40.
- M. Bourkane, Tryptyk tanatologiczny (recenzja „Bagna” Tomasza Piątka), „Akant” 2004, nr 9, s. 47.
- M. Bourkane, Pejzaże melancholii (recenzja „Jadąc do Babadag” Andrzeja Stasiuka), „Akant” 2005, nr 3, s. 36.
- M. Bourkane, Stanisław Przybyszewski wobec wybranych aspektów filozofii genezyjskiej Słowackiego, „Pamiętnik Literacki” 2005, z. 3, s. 67-88.
- M. Bourkane, Recenzja książki Krystyny Kralkowskiej-Gątkowskiej pt. „Cień twarzy. Szkice o twórczości Marii Komornickiej”, „Pamiętnik Literacki” 2005, z. 3, s. 255-257.
- M. Bourkane, Świat upamiętniony (recenzja „Bocianów nad powiatem” Piotra Szewca), „Akant” 2006, nr 1, s. 37.
- M. Bourkane, Noblowska rocznica, „Życie Uniwersyteckie” 2006, nr 1, s. 19.
- M. Bourkane, Staropolskie kroniki jako tworzywo rapsodów historycznych Stanisława Wyspiańskiego, w: O historyczności, pod red. K. Meller i K. Trybusia, Poznań 2006, s. 239-250.
- M. Bourkane, Egzystencjalna konfesja (recenzja „Traktatu o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego), „Akant” 2007, nr 6, s. 46.
- M. Bourkane, Czy Chrystus zawitał do Śródziemia?, „W drodze” 2008, nr 4, s. 31-36.
- M. Bourkane, Nieudany autoportret podróżny (recenzja „Biegunów” Olgi Tokarczuk), „Akant” 2008, nr 4, s. 47.
- M. Bourkane, Miniatury pamięci (recenzja „Fabuł przerwanych” Michała Głowińskiego), „Akant” 2008, nr 13, s. 41.
- M. Bourkane, Czy epopeja? Rapsody Stanisława Wyspiańskiego w perspektywie genologicznej, [w:] Żywioły wyobraźni Stanisława Wyspiańskiego, pod red. A. Czabanowskiej-Wróbel, D. Jarząbek, D. Saul, Kraków 2008, s. 75-84.
- M. Bourkane, Balzac nieco uproszczony (recenzja „Balzakianów” Jacka Dehnela), „Solecki Peryskop” 2009, nr 8, s. 17.
- M. Bourkane, O kilku genezyjskich tropach w rapsodach Stanisława Wyspiańskiego, [w:] Religie i wierzenia w literaturze polskiego modernizmu, pod red. H. Ratusznej, Toruń 2009, s. 191-201.
- M. Bourkane, Rapsody Stanisława Wyspiańskiego wobec dziedzictwa krakowskiej szkoły historycznej, [w:] Przemyśleć wszystko. Stanisława Wyspiańskiego modernizacja wyobraźni zbiorowej, red. M. Okulicz-Kozaryn, M. Bourkane, M. Haake, Poznań 2009, s. 209-221.
- M. Bourkane, O klasycyzmie Stanisława Wyspiańskiego, [w:] Klasycyzm. Estetyka – doktryna literacka – antropologia, pod red. K. Meller, Warszawa 2009, s. 429-442.
- M. Bourkane, Olśnienia dni powszednich (recenzja „Chamowa” Mirona Białoszewskiego), „Akant” 2010, nr 3, s. 33.
- M. Bourkane, Sztuka i artyści w „Mirtali” Elizy Orzeszkowej, „Polonistyka” 2010, nr 10, s. 51-54.
- M. Bourkane, Nietzscheańskie aspekty dziejów w rapsodach Stanisława Wyspiańskiego, [w:] Literatura a filozofia, pod red. B. Sienkiewicz i T. Sobieraja, Poznań 2010, s. 191-201.
- M. Bourkane, Dziejowe fabuły i dyskursy (recenzja książki Macieja Nowaka „Koncepcja dziejów w powieściach historycznych. Teodor Jeske-Choiński, Zofia Kossak, Hanna Malewska”, Lublin 2009), „Pamiętnik Literacki” 2011, z. 3, s. 235-237.
- M. Bourkane, „Tam nasz początek”. Młoda Polska w lekturze Czesława Miłosza, „Polonistyka” 2012, nr 3, s. 6-9.
- M. Bourkane, Senne życie kamieni. O „Posągach” Bogusława Adamowicza, [w:] Kamień w literaturze, języku i kulturze, t. I, pod red. M. Roszczynialskiej i K. Wądolny-Tatar, Kraków 2013, s. 185-193.
- M. Bourkane, Powieść historyczna w poglądach Stanisława Brzozowskiego, [w:] Stanisław Brzozowski – (M. Bourkane, ko)repetycje, t. II, pod red. T. Mizerkiewicza, A. Skrendy, K. Uniłowskiego, Katowice 2013, s. 207-217.
- M. Bourkane, Nieznany list Marii Komornickiej, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2013, nr 21 (41), s. 189-196.